مقدمه اول

هر انسان مسلمانی که به سن تکلیف می‌رسد، لازم است که نسبت به احکام عملیه خود آگاه بوده و در انجام آن‌ها متعهد باشد. یعنی واجبات الهی را انجام داده و محرمات آن پرهیز کند.

پس طبیعتا دو مورد در احکام دین زیربنایی‌تر از سایر مسائل است:

اول: آن‌که این احکام الهی را از کجا باید به دست آورد؟

دوم: آن‌که انسان در چه سنی و شرایطی باید احکام الهی را انجام دهد.

بخش فقه و احکام سایت احتجاج، پیش از این مطالبی را درباره سن تکلیف در دختران و پسران ذکر کرد و اینک در نظر دارد تا در مورد اول نیز مطالبی را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

امید است که صاحبان خرد در آن بیاندیشند.

چند تذکر:

۱- مطالب فقهی این مجموعه با ترتیب معمول در رساله سایر مراجع تفاوت‌هایی دارد.

۲- بعضی از احکام در یک قسمت یا چند قسمت تکرارشده‌است که این به جهت ارتباط آن با قسمت‌های مختلف و یا روشن‌شدن بیشتر حکم است.

۳- سعی‌شده است تا در این مجموعه از کاربرد اصطلاحات تخصصی یا نیمه تخصصی و نیز اصطلاحات مشکل خودداری شده و مطالب برای عموم مردم قابل استفاده باشد. لذا در صورتی که با مشکلی برخورد نمودید، ازطریق «ثبت نظر» و یا ایمیل «info@ehtejaj.com» اعلام فرمایید.

۴- در کل این مجموعه به جای «احتیاط مستحب» از لفظ «بهتر است»، استفاده‌شده‌است. (البته به جهت بدیهی‌بودن بسیاری از این اولویت‌ها، سعی‌شده حتی‌الامکان از کاربرد این لفظ نیز خودداری‌شود.)

۵- توضیح احتیاط واجب در این مجموعه مانند سایر رساله‌های عملیه است. (یا باید به آن عمل‌نمود و یا به مجتهد دیگری رجوع نمود.) البته این عبارت به ندرت به کار رفته است.

۶- در این مجموعه هیچ تفاوتی بین واجب و لازم وجودندارد.

ورود به فهرست

سلسله مباحثات استاد ریاحی

کتاب‌خانه قرآن و حدیث مؤسسه

فهرست درختی سایت

باز کردن همه | بستن همه