احکام استحاضه و نماز

مسأله: در استحاضه قلیله، باید برای هر نماز یک وضو بگیرد و ظاهر فرج را هم اگر خون به آن رسیده، آب بکشد.
مسأله: در استحاضه کثیره لازم است ضمن آن‌که بدن و پوشش پاک باشد، سه بار هم غسل کند، یک غسل برای نماز صبح، بار دوم برای نماز ظهر و عصر و بار سوم برای نماز مغرب و عشا و این در صورتی است که بین نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشا جمع کند.
مسأله: چنان‌چه بین نماز ظهر و عصر یا نماز مغرب و عشا جمع نکند و بین آن‌ها خون از محافظ عبور کند، لازم است مجددا غسل کند.
مسأله: اگر خون استحاضه، پیش از وقت نماز قطع شود، اگر برای آن خون غسل نکرده، باید برای نماز غسل کند.
مسأله: اگر استحاضه قلیله بعد از نمازی، کثیره شود، باید برای نماز جدید احکام کثیره را انجام دهد.
مسأله: چنان‌چه غسل‌های مکرر برای بانویی ضرر داشته باشد، یا او را به مشقت اندازد، می‌تواند به جای غسل تیمم کند.
مسأله: مستحاضه کثیره یا قلیله اگر پیش از داخل شدن وقت نماز، برای نماز غسل کند، غسل او باطل است و بعد از ورود به وقت نماز، باید مجددا غسل کند.
مسأله: مستحاضه بعد از آن که خونش قطع شد، فقط برای اولین نمازی که می‌خواند، باید کارهای استحاضه را انجام دهد.
مسأله: اگر بانویی نداند استحاضه او چه قسم است، موقعی که می‌خواهد نماز بخواند، باید وارسی کند که استحاضه او از کدام نوع است و اگر وارسی ممکن نیست، می‌تواند اعمال استحاضه قلیله را انجام دهد.
مسأله: اگر مستحاضه بداند که پیش از گذشتن وقت نماز، پاک می‌شود و به اعمال استحاضه و خواندن نماز وقت دارد، باید صبر کند و نماز را در وقتی که پاک است بخواند.
مسأله: اگر مستحاضه شک داشته باشد پیش از گذشتن وقت نماز، پاک می‌شود یا نه و به اعمال استحاضه و خواندن نماز وقت دارد یا ندارد، لازم نیست صبر کند و می‌تواند با انجام اعمال استحاضه نمازش را بخواند و چنان‌چه پاک شد، نیای به خواندن مجدد آن نیست.
مسأله: مستحاضه بعد از انجام اعمال استحاضه، باید نمازش را فورا بخواند، اما به تأخیر انداختن آن در حد اذان و اقامه اشکال ندارد و لزومی ندارد که نمازش را به حد اقل بخواند.
مسأله: مستحاضه اگر بین غسل و نماز فاصله بیندازد و خون ببیند، باید دوباره غسل کند و بلا فاصله مشغول نماز شود، ولی اگر خون نبیند غسل لازم نیست.
مسأله: اگر خون استحاضه جریان داشته باشد و قطع نشود، چنان‌چه برای او ضرر نداشته باشد، باید پیش از غسل و بعد از آن به وسیله پنبه از بیرون آمدن خون جلوگیری کند و اگر چنین نکند، باید نمازش را اعاده کند، اما اگر ضرر یا مشقت بسیار دارد، نیازی نیست.
مسأله: اگر در موقع غسل، خون قطع نشود، غسل صحیح است.

ورود به فهرست

سلسله مباحثات استاد ریاحی

کتاب‌خانه قرآن و حدیث مؤسسه

فهرست درختی سایت

باز کردن همه | بستن همه