مسائل متفرقه حیض

مسأله: مبتدئه و مضطربه و ناسیه و بانویی که عادت عددیه دارد، اگر خونی ببینند که نشانه‌های حیض داشته باشد، باید عبادت را ترک کنند و چنان‌چه بعدا بفهمند حیض نبوده، لازم است عبادت‌هایی را که به جا نیاورده‌اند قضا نمایند.

مسأله: مبتدئه و مضطربه و ناسیه و بانویی که عادت عددیه دارد، اگر خونی ببینند که نشانه‌های حیض نداشته باشد، باید اعمال مستحاضه را عمل نماید تا معلوم شود که ملحق به حیض بوده یا خیر.

مسأله: بانویی که در حیض عادت مشخص دارد، اگر دو ماه پشت سر هم بر خلاف عادت خون ببیند، عادتش به دو ماه جدید تبدیل می‌شود.

مسأله: مقصود از یک ماه، در غیر عادت وقتیه عددیه یا عادت وقتیه، از ابتدای خون دیدن است تا سی روز است.

مسأله: بانویی که عادت وقتیه عددیه یا عادت وقتیه ندارد و معمولا ماهی یک مرتبه خون می‌بیند، اگر در یک ماه دو مرتبه خونی ببیند که نشانه‌های حیض را داشته باشد و فاصله پاکی بیش از ده روز باشد، باید هر دو را حیض قرار دهد.

مسأله: اگر بانویی پیش از ده روز پاک شود و بداند که در باطن خون نیست، باید برای عبادت‌های خود غسل کند، ولی اگر یقین داشته باشد که پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می‌بیند، نباید غسل کند و نمی‌تواند نماز بخواند و باید به احکام حائض رفتار نماید.

مسأله: اگر بانویی پیش از ده روز پاک شود و احتمال دهد که در باطن خون هست، باید قدری پنبه داخل فرج نماید و کمی صبر کند و بیرون آورد، پس اگر پاک بود، غسل کند و عبادت‌های خود را به جا آورد و اگر پاک نبود و حتی به آب زرد رنگی هم آلوده بود، چنان‌چه در حیض عادت ندارد یا عادت او ده روز است، باید صبر کند که اگر پیش از ده روز پاک شد، غسل کند و اگر سر ده روز پاک شد، یا خون او از ده گذشت، سر ده روز غسل نماید و اگر عادتش کم‌تر از ده روز است، در صورتی که بداند پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز پاک می‌شود، نباید غسل کند.

مسأله: اگر چند روز را حیض قرار دهد و عبادت نکند، بعد بفهمد حیض نبوده است، باید نماز و روزه‌ای را که در آن روزها به جا نیاورده قضا نماید.

مسأله: اگر چند روز را به گمان این که حیض نیست عبادت کند، بعد بفهمد حیض بوده، چنان‌چه آن روزها را روزه گرفته باید قضا نماید.

ورود به فهرست

سلسله مباحثات استاد ریاحی

کتاب‌خانه قرآن و حدیث مؤسسه

فهرست درختی سایت

باز کردن همه | بستن همه