احکام صاحب عادت وقتیه

مسأله: بانوانی که عادت وقتیه دارند دو دسته‌اند:

۱- بانویی که دو ماه پشت سر هم از وقت معین خون حیض ببیند که حداقل سه روز ادامه داشته، اما تعداد آن برابر نیست و بعد از چند روز یا پاک می‌شود یا خونی می‌بیند که نشانه‌های حیض ندارد، باید این ایام را، ایام حیض خود قرار دهد.

۲- بانویی که دو ماه پشت سر هم از وقت معین، سه روز یا بیش‌تر خون حیض ببیند و بعد پاک شود و دو مرتبه خون ببیند و تمام روزهایی که خون دیده با روزهایی که در وسط پاک بوده از ده روز بیش‌تر نشود و این دو ماه با هم برابر نباشند که اینفرد هم باید از آغاز را حیض محسوب کند و ایام پاکی او در وسط نیز ملحق به ایان حیض است.

مسأله: بانویی که عادت وقتیه دارد، اگر در وقت عادت خود یا دو سه روز پیش از عادت یا دو سه روز بعد از عادت خون ببیند به طوری که بگویند حیض را جلو یا عقب انداخته، اگر چه آن خون نشانه‌های حیض را نداشته باشد، باید به احکامی که برای حائض گفته شد رفتار نماید و اگر بعد بفهمد حیض نبوده، مثل آن که پیش از سه روز پاک شود، باید عبادت‌هایی را که به جا نیاورده قضا نماید.

مسأله: بانویی که عادت وقتیه دارد، ابتدا باید به نشانه‌های خون حیض توجه کند، اما اگر نتوانست تشخیص دهد، باید اکثریت قاطع اقوام خود را در سنی که او قرار دارد، مبنا قرار دهد و اگر اکثریت قاطعی نبود یا امکان حصول آن نبود، باید تا هفت روز را حیض قرار دهد.

ورود به فهرست

سلسله مباحثات استاد ریاحی

کتاب‌خانه قرآن و حدیث مؤسسه

فهرست درختی سایت

باز کردن همه | بستن همه