مدت حیض

مسأله: مدت حیض کم‌تر از سه روز و بیش‌تر از ده روز نمی‌شود و اگر مختصری هم از سه روز کم‌تر باشد، در حکم حیض نیست.
مسأله: باید سه روز اول حیض، پشت سر هم باشد.
مسأله: لازم نیست در تمام سه شبانه روز کامل خون بیرون بیاید، بلکه اگر در فرج خون باشد، حیض محقق است و چنان‌چه در بین سه روز مختصری پاک شود، اما مدت پاک شدن به قدری کم باشد که متعارفا بگویند در تمام سه روز در فرج خون بوده، باز هم در حکم حیض است.
مسأله: اگر سه روز پشت سر هم خون ببیند و پاک شود، چنان‌چه دوباره خون ببیند و روزهایی که خون دیده و در وسط پاک بوده روی هم از ده روز بیش‌تر نشود، همه این ایان را در حکم حائض است، چه روزهایی که خون دیده و چه روزهایی که ندیده است، اذا اگر روزه‌ای گرفته، باشد روزه‌ها را قضا کند.
مسأله: اگر کم‌تر از سه روز خون ببیند و پاک شود و بعد از آن سه روز خون ببیند، فقط خون دوم در حکم حیض است و خون اول اگر چه در روزهای عادتش باشد حیض نیست.
مسأله: بانویی که مبتلا به خونریزی است اگر به طبیب مراجعه کند و او تشخیص دهد خون حیض یا خون زخم و مانند آن است، چنان‌چه به گفته طبیب اطمینان حاصل کند، باید بر طبق احکام آن عمل نماید.
مسأله: اگر حائض پاک شد و بعد از گذشتن ده روز یا بیش‌تر، دوباره خون دید؛ اگر از سه روز بیش‌تر طول بکشد ولی از ده روز بیش‌تر نباشد و سایر شرایط حیض را داشته باشد، خون دوم نیز در حکم حیض است مگر خلاف آن معلوم باشد.
مسأله: اگر بانویی خونی ببیند و سه روز ادامه پیدا کند، در حکم حیض است ولی شک دارد که خون سه روز ادامه پیدا می‌کند یا قطع می‌شود، باید بنا بر این بگذارد که خون ادامه پیدا کرده و حیض است، ولی اگر خون قطع شود و نداند که آیا دوباره قبل از تمام شدن ده روز خون می‌آید، باید بنا بر این گذارد که خون دوباره نمی‌آید و خونی که دیده حیض نبوده است. هم چنین است اگر در وقتی که خون قطع نشده بداند خون سه روز ادامه پیدا نمی‌کند ولی احتمال بدهد پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می‌آید.

ورود به فهرست

سلسله مباحثات استاد ریاحی

کتاب‌خانه قرآن و حدیث مؤسسه

فهرست درختی سایت

باز کردن همه | بستن همه