زیارت حضرت زینب مانند زیارت حسنین و محل مزار ایشان

سؤال:

۱- اخیرا در فضای مجازی حدیثی با این عبارات منتشر می‌شود: «قال رسول الله: من بکی علی مصاب هذه البنت (زینب بنت علی) کان کمن بکی علی اخویها الحسن  الحسین.»آیا این روایت معتبر است؟

۲- آیا مزار ایشان در سویه است یا مصر؟

*********************************************************************

پاسخ:

در این‌که زیارت حضرت زینب کبری علیهاالسلام ثواب زیادی دارد، حرفی نیست، اما حدیثی که اشاره کرده‌اید، در طول هزاره اول و بلکه حدود چهارصد سال بعد از آن در هیچ کدام از کتب حدیثی معتبر مکتب ما نیامده است، تا این‌که در چند دهه اخیر بدون سند و مدرک معتبر در کتابی به نام وفیات الأئمه چاپ و با توجه به مشی اخباریگری که بر فضای منبر و وعظ در زمان ما حاکم است، از آن‌جا منتشر شده است. خلاصه آن‌که این حدیث معتبر نیست و علاوه بر این‌، قاعدتا جزء جعلیاتی است که از روی محبت به این بانوی بزرگوار یا شاید دلیلی دیگر، به نبی مکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله نسبت داده‌اند.

در این‌جا توجه شما را به حدیث معتبری جلب می‌کنم که امیر مؤمنان علیه‌السلام فرمودند: «. . . قطعاً در زمان رسول الله صلی‌الله‌علیه‌آله به ایشان دروغ بسته شد تا جایی که به سخنرانی ایستاده، پس فرمودند: «ای مردم! کسانی که بسیار بر من دروغ می‌بندند، زیاد شده‌اند. پس کسی که از روی عمد بر من دروغ بندد، نشیمنگاهش از آتش پر می‌شود.» سپس امامj ادامه دادند که بعد از آن هم بر ایشان دروغ بستند . . .»، لذا توصیه می‌کنم تقوای الهی پیشه کنید و از نشر احادیث غیر معتبر هم بپرهیزید چه برسد به احادیث متهم به جعل.

اما در رابطه بامحل مزار این بانوی ارجمند، حقیر حداقل سه فرضیه سراغ دارم، بقیع در مدینه، شام در سوریه و قاهره در مصر که با توجه به شواهد و قرائنی که بحث آن مفصل است، گزینه شام در سوریه مقبول‌تر به نظر می‌رسد.

01

سلسله مباحثات استاد ریاحی

کتاب‌خانه قرآن و حدیث مؤسسه

فهرست درختی سایت

باز کردن همه | بستن همه