نماز جعفر طیار

سؤال:

آیا نماز جعفر طیار معتبر است؟ و اگر هست، می‌شود اذکار آن را بعد نماز و در فرصتی دیگر گفت؟

*********************************************************************

پاسخ:

نماز جعفر طیار و طریقه و احکام آن در روایت معتبر متعددی آمده است که طریقه و احکام را عرض می‌کنم.

۱. این نماز از مستحبات مؤکدی است که توصیه شده است هر روز خوانده شود، یا یک روز در میان، یا هفته‌ای یک بار، یا ماهی یک‌بار، یا حتی سالی یک بار و این نشان از آن دارد گه اگر کسی امکان خواندن مراتب بیش‌تر را نداشت،سعی کند  مراتب کمتر را از دست ندهد، اما زمان خاصی ندارد و در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌شود خواند. البته خواندن آن در نیمه شعبان توصیه شده است.

۲. طریقه خواندن آن، دو نماز دو رکعتی است که ذکر «سُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لا إلَهَ إلّا اللهُ وَ اللهُ أکْبَرُ» (تسبیحات اربعه)، در هر رکعت آن ۷۵ بار تکرار می‌شود. ۱۵ بار قبل از رکوع، ۱۰ بار در رکوع، ۱۰ بار، در ایستادن بعد از رکوع، ۱۰ بار در هر سجده و ۱۰ بار بعد از هر سجده.

۳. در هر رکعت حتماً باید سوره حمد خوانده شده و بعد از آن در رکعت اول،سوره زلزال، در رکعت دوم، سوره عادیات یا کافرون یا قدر، در رکعت سوم، سوره نصر و در رکعت چهارم، سوره اخلاص خوانده شود.

البته می‌شود در هر رکعت سوره اخلاص یا کافرون یا هر دو را هم خواند

۴. بعید نیست بند ۳ رعایت نشود، نماز جعفر باشد، اما اولا توصیه حقیر این است که یکی از این دو حالت رعایت شود و ثانیاً حتما سوره‌ای غیر از این‌ها خوانده نشود.

۵. مستحب است در سجده آخر گفته شود: «یا مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ الْوَقارَ یا مَنْ تَعَطَّفَ بِالْمَجْدِ وَ تَکَرَّمَ بِهِ یا مَنْ لا یَنْبَغی التَّسْبیحُ إلّا لَهُ یا مَنْ أحْصَی کُلَّ شَیْءٍ عِلْمُهُ یا ذا النِّعْمَهِ وَ الطَّوْلِ یا ذا الْمَنِّ وَ الْفَضْلِ یا ذا الْقُدْرَهِ وَ الْکَرَمِ أسْألُکَ بِمَعاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِکَ وَ مُنْتَهَی الرَّحْمَهِ مِنْ کِتابِکَ وَ بِاسْمِکَ الْأعْظَمِ الْأعْلَی وَ کَلِماتِکَ التّامَّهِ أنْ تُصَلّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ- وَ أنْ تَفْعَلَ بی کَذا وَ کَذا». البته به جای کذا و کذا، حواجش را بگوید.

۶- خواندن این نماز در حال حرکت و سوار بر مرکب و نیز نشسته خواندن آن بلااشکال است.

۷- مناسب است این دو نماز دو رکعتی، پشت سر هم خوانده شود، اما اگر فاصله هم بیافتد، مشکلی نیست.

۸- اگر کسی عجله دارد، یا طولانی بودن آن، برایش سخت است، می‌تواند نمازها را بخواند و تسبیحات آن را در طول روز بگوید.

۹- اگر تسبیحی را جا انداخت و بعد متوجه شد، هر وقت یادش آمد، تعداد جا انداخته را تکمیل کند، حتی اگر بعد نماز باشد.

01

سلسله مباحثات استاد ریاحی

کتاب‌خانه قرآن و حدیث مؤسسه

فهرست درختی سایت

باز کردن همه | بستن همه