فوت کردن به آب به هنگام دعا خواندن

سؤال:

وقتی که گفته می شود مثلا فلان دعا یا سوره قرآن را به آب بخواند و بخورد، منظور کدامیک از موارد زیر است:

۱) باید آب را در ظرفی که در بسته نیست و مقابل دهان خود بگیریم و مستقیما سوره مورد نظر را به آب بخوانیم؟ (منظور هنگام خواندن سوره مورد نظر نفس ما با آب در ارتباط باشد!)

۲) می توان سوره مورد نظر را تلاوت کرد و بعد از اتمام سوره، به آب فوت کنیم؟ (منظور هنگام تلاوت سوره مورد نظر، نیازی نیست که نفس ما با آب در ارتباط باشد و فقط بعد از اتمام سوره باید به آب بدمیم!)

۳) می توان آب را در ظرفی دربسته در مقابل خود قرار داد و سوره را تلاوت کرد و نیازی به فوت کردن هم نیست؟ (منظور فقط کافی است که آب صدای ما را بشنود!)
۴) آیا این درست است که خواندن دعا بعد فوت کردن نه در قرآن نه در حدیث هیج جا نیامده است و این فوت کردن جایز نیست؟
۵) آیا این عمل صحیح است که بعضیها در ماه مبارک رمضان درشبهای قدر نخی می گیرند و دعا جوشن کبیر می خوانند در هر فقره جوشن کبیر نخی را گره می زنند و فوت می کنند؟

می گویند که دعا خواندن خوب است اما فوت کردن کار ساحران و شیاطین است و دلیلشان این آیه قرآنی است:
و من شر النفثات فی العقد ((پناه به خدا) از شر آن‌ها که با افسون در گره‌ها می‌دمند).

برای نفی فوت و دمیدن دلیل داریم از قرآن و احادیث اما برای اثبات فوت و دمیدن بعد از خواندن دعا دلیل نداریم.
از نظر طبابت هم دکتر می گویند فوت کردن درست نیست چون میکروبها انتقال می یابند.
و از نگاه شریعت هم خاموش کردن چراغ با فوت کردن مکروه است.
فوت کردن آب گرم بعد خوردن هم مکروه.
نون گرم فوت کردن و خوردن مکروه.
جایی سجده می کنی انجا غبار است فوت کردن مکروه.
یعنی همه جا مکروه است پس فوت کردن دعا این از کجا جایز شده؟

*********************************************************************

پاسخ:

تا آن‌جا که حقیر سراغ دارم، در آیات کلام الله و روایات معتبر معصومین علیهم‌السلام، تجویزی بر این کار صورت نگرفته و همان‌گونه که خود اشاره کرده‌اید، قرائنی از منع این کار در ادله نقلی و عقلی وجود دارد، لذا انجام این کار جایز نیست و در بعضی مواقع ممکن است که مقرون به بدعت باشد. از آن جداً پرهیز شود.

01

سلسله مباحثات استاد ریاحی

کتاب‌خانه قرآن و حدیث مؤسسه

فهرست درختی سایت

باز کردن همه | بستن همه