فرازهایی از کتاب حماسه حسینی (قسمت بیستم)

خطر تحریف

 . . . عوامل تحریف را هم شناختیم. حالا کسی بگوید تحریف بشود، مگر چه عیبی دارد، چه ضرری دارد، چه خطری دارد؟ . . .

هر چیزی آفتی متناسب با خودش دارد . . . تعبیر پیغمبر اکرم است. میفرماید: «آفه الدین ثلاثه: فقیه فاجر، امام جائر، مجتهد جاهل»، سه چیز آفت دین است: اول دانشمند بد عمل، فاسق و فاجر. دوم زعیم و پیشوای ستمکار. سوم مقدس نادان . . .

تحریف، آفت دین است، دین را می‌خورد . . . می‌آیند می‌گویند در فلان موزه‌ای که در پاریس است (عکس علی) پیدا شد . . . عکس علی کجا بود که کسی بردارد، نقاشی علی کجا بود که کسی بردارد؟ یک قیافه‌های عجیب، که انسان هیچ باور نمی‌کند این همان علی عابد است، این همان علی است که شب‌ها از خوف خدا می‌گریسته است . . .

* تحریف مخصوص ما ایرانی‌ها

 . . . میگوییم] «امام زین العابدین بیمار» . . . یک کتاب در دنیا پیدا می‌کنید که یک لقبی به زبان عربی به امام داده باشند که مفهوم بیمار را برساند؟ . . . امام زین العابدین تنها در ایام حادثه عاشورا . . . بیمار بودند و همان بیماری ایام عاشورا سبب نجات ایشان شد . . . ولی ما امام زین العابدین را یک آدم بیمارِ مریضِ زردرنگِ تبِ لازمی [تصور کرده‌ایم] که همیشه عصا به دستش است و [با] کمر خم دارد راه می‌رود و آه می‌کشد . . . امام چهل سال بعد از حادثه کربلا زنده بود و مثل همه سالم بود . . .

خدا رحمت کند مرحوم آیتی . . . را که یک گوهر گران‌بهایی بود از دست ما رفت . . . گفت همین چه حرفی است که ما به امام زین العابدین نسبت بیماری می‌دهیم؟ . . . اینطور انتقاد کرده بود که اغلب کارمندان دولت و متصدیان امور یا افراد . . . بی‌عرضه‌ای هستند یا افراد ناپاکی . . . نوشته بود که اغلب متصدیان امور یا شمرند یا امام زین العابدین بیمار و حال آن‌که ما نیازمندیم به افرادی که حضرت عباس باشند، هم پاک باشند و هم کاربُر؛ یعنی شمر کاربُر بود ولی ناپاک، امام زین العابدین بیمار آدم پاکی بود، متأسفانه کار بُر نبود، . . . این معلول همین دروغی است که ما به امام زین العابدین نسبت داده‌ایم و ایشان را «امام زین العابدین بیمار» می‌خوانیم . . .

واقعاً تحریف ضربت غیر مستقیم است، خنجر از پشت زدن است . . .

* اما وظیفه و رسالت.

بدانید که وظیفه سنگینی داریم، مخصوصاً در این عصر . . . چه تحریف‌هایی در نقاشی شخصیت‌های بزرگان ما شده است؟ چه تحریف‌هایی در قرآن ما شده است؟ اما تحریف قرآن تحریف لفظی نیست . . . بلکه تحریف معنوی است، یعنی تفسیر و توجیه غلط. در قرآن کوچک‌ترین تحریف لفظی صورت نگرفته است، نه یک «واو» کم شده است و نه یک «واو» زیاد. اما چقدر ما همیشه تحریف معنوی می‌کنیم . . . باید با این تحریفات مبارزه کنیم.

سلسله مباحثات استاد ریاحی

کتاب‌خانه قرآن و حدیث مؤسسه

فهرست درختی سایت

باز کردن همه | بستن همه