. شماره چهارم «نشریه پیمانه»

عزیزانی که تمایل دارند، در مسابقه شرکت کنند، ضمن ذکر نام و نام خانوادگی، شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل، پاسخ سؤالات زیر را در بخش «ثبت نظر» وارد کرده و ارسال نمایند.

در ضمن ادامه مطلب «احکام» در پایان سؤالات آمده است.

Peymaneh 04 - 91((( جهت دریافت شماره چهام نشریه پیمانه لطفا کلیک کنید. ))

(ادامه احکام)

سوال: انسان از چه راه‌هایی می‌تواند بفهمد که وارد ماه جدید شده است یا خیر؟

جواب: در رساله­های عملیه، مثال­هایی برای آگاهی به حلول ماه ذکر شده که ما تنها برخی از آن­ها را تحلیل می­کنیم.

راه اول: اگر خود انسان ماه را ببیند، موظف است فردایش را عید بداند حتی اگر مرجع تقلید وی و یا حتی همه مراجع تقلید خلاف آن را بگویند.

راه دوم: عده­ای (حد اقل دو نفر) که انسان می­تواند به حرف آن­ها یقین شرعی پیدا کند، بگویند که ماه را دیده­اند. در این صورت اگر عده­ای دیگر که حرف آن­ها نیز یقین شرعی ایجاد ­می­کند، بگویند ما ماه را ندیده­ایم، باید به حرف گروه اول اعتماد ­کرده چرا که ندیدن دلیل نبودن نیست. حال این گروه قابل اعتماد می­توانند مراجع تقلید نیز باشند چرا که سخن آن­ها قاعدتا یقین شرعی ایجاد می­کند. البته اگر گروه دوم بگویند که امکان رویت هلال ماه اصلا وجود ندارد و دلیلی قوی بر آن اقامه کنند که قوی­تر از نظر گروه اول باشد، طبیعتا باید به نظر آن­ها عمل نمود که در این صورت عملا نظر گروه اول نسخ می‌شود.

راه سوم: یک نفر که سخنش قابل اعتماد است، موضوع را تأیید کند.

خلاصه آن‌که فرد با در نظر گرفتن مطالب ابتدای بحث، به هر شکلی یقین شرعی پیدا کند که ماه جدید رویت شده است، یا تولد یافته است، لازم است آن روز را عید فطر دانسته و در نتیجه روزه گرفتن در آن روز برای او، حرام خواهد بود. چه مرجع تقلید او اعلامی بر این موضوع داشته باشد و چه نداشته باشد.

سلسله مباحثات استاد ریاحی

کتاب‌خانه قرآن و حدیث مؤسسه

فهرست درختی سایت

باز کردن همه | بستن همه