حکم سکولاریسم و افراد سکولار

سؤال:

آیا سکولاریزم کفر است؟ همونطوری که میدونید کسانی که قایل به سکولاریزم هستند عملا قانونگذاری الله در جامعه رو نفی میکنند و قایل به این هستند که جامعه باید با قوانین مردمی و رای اونها اداره بشه. خب این مساله چطور با سخن اسلام جور درمیاد که میگه اسلام برای اداره جامعه اومده؟ آیا مسلمینی که قایل به سکولاریزم هستند مرتد هستند؟ و احکام ارتداد بر اونها مترتب هست؟


پاسخ:

سکولاریسم به معنای باور به جدایی نهاد حکومت از نهاد دینی، از مصادیق کفر نیست و در نتیجه قائلان به آن، مرتد محسوب نمی‌شوند و اتفاقاً ممکن است مسلمانان معتقدی هم باشند و بعید می‌دانم کسی از اجلای فقها، آن را مصداق کفر بداند.

البته ظاهراً همه فقها بر این موضوع اتفاق نظر دارند که اسلام، دینی فردی نیست و برای اداره همه امور جامعه، دستورالعمل دارد و لازم است به آن، عمل شود و بخشی از این دسورالعمل‌ها، مشاورت با انسان‌ها و عمل به رأی و نظر آن‌ها است، البته تا آن‌جا که مخالف دستورات بالادستی اسلام نباشد.

ظاهراً طرف‌داران سکولاریسم به معنایی که عرض شد، اتفاقاً نظر رایج بین فقهای امامیه تا نیم قرن قبل بوده، عمده بحثشان مربوط به سکولاریسم در دوران عدم حضور ائمه علیهم‌السلام در رأس حکومت است و الا در زمان تشکیل حکومت معصوم علیه‌السلام، تابع اتحاد نهاد دینی و نهاد حکومتی به معنای تمام و کمال آن هستند، مگر معصوم علیه‌السلام چیزی خلاف آن بفرمایند.

01

سلسله مباحثات استاد ریاحی

کتاب‌خانه قرآن و حدیث مؤسسه

فهرست درختی سایت

باز کردن همه | بستن همه