امکان رؤیت‌پذیری هلال ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۳ هجری قمری (۱۴۰۱ هجری شمسی)

با عنایت به این‌که زمان مقانه ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳، ساعت ۰۶:۲۴، ۱ ماه آپریل سال ۲۰۲۲ به وقت گرینویچ (ساعت ۱۰:۵۴ جمعه، ۱۲ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ به وقت تهران) می‌باشد، رؤیت ماه رمضان سال ۱۴۴۳، با چشم مسلح و غیر مسلح در جمعه شب و شنبه شب مطابق نقشه‌های زیر است.

نقشه شماره ۱: امکان رؤیت‌پذیری ماه رمضان ۱۴۴۳ در جمعه شب، ۱ ماه آپریل ۲۰۲۲، مطابق ۱۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۱، بر اساس معیار محمد شوکت العوده که با استفاده از معیار برنارد یالوپ، اصلاح و محاسبه شده است.

* * *

نقشه شماره ۲: امکان رؤیت‌پذیری ماه رمضان در شنبه شب، ۲ ماه آپریل ۲۰۲۲، مطابق ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۱، بر اساس معیار محمد شوکت العوده که با استفاده از معیار برنارد یالوپ، اصلاح و محاسبه شده است.

* راهنمای نقشه ۱ و ۲:
– رنگ سبز: در صورت مساعد بودن شرایط جوی، در این مناطق، هلال ماه به سادگی با چشم غیر مسلح رصد می‌شود.
– رنگ صورتی: در صورت مساعد بودن شرایط جوی، در این مناطق هلال با چشم مسلح دیده می‌شود و دیدن آن با چشم غیر مسلح، خصوصا بعد از رصد با چشم مسلح با تعیین مختصات دقیق (خصوصا مناطق نزدیک به منطقه سبز)، بعید نیست.
– رنگ آبی: در صورت مساعد بودن شرایط جوی، در این مناطق هلال فقط با چشم مسلح دیده می‌شود و امکان رؤیت آن با چشم غیر مسلح نیست. امکان رؤیت ماه با چشم مسلح در مناطق نزدیک به رنگ سفید کم‌تر می شود.
– بی‌رنگ (سفید): رؤیت هلال ناممکن و نشدنی است.

* * *

نقشه شماره ۳: امکان رؤیت‌پذیری ماه رمضان ۱۴۴۳ در جمعه شب، ۱ ماه آپریل ۲۰۲۲، مطابق ۱۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۱، بر اساس معیار سید محمد قاضی میرسعید.

* * *

نقشه شماره ۴: امکان رؤیت‌پذیری ماه رمضان در شنبه شب، ۲ ماه آپریل ۲۰۲۲، مطابق ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۱، بر اساس معیار سید محمد قاضی میرسعید.

* راهنمای نقشه ۳ و ۴:

– رنگ سبز: در صورت مساعد بودن شرایط جوی، در این مناطق هلال به سادگی با چشم غیر مسلح رصد می‌شود.

– رنگ زرد: در صورت مساعد بودن شرایط جوی، در این مناطق هلال با چشم مسلح دیده می‌شود و دیدن آن با چشم غیر مسلح، خصوصا بعد از رصد با چشم مسلح با تعیین مختصات دقیق بعید نیست. امکان رؤیت ماه با چشم مسلح، هر چه به سمت مرز منطقه قرمز حرکت کنیم، کم‌تر و کم‌تر می شود.

– رنگ قرمز: امکان رؤیت ماه با چشم مسلح بسیار بعید و بعضا غیر ممکن است. (هر چه از منطقه زرد دورتر می‌شود، امکان رؤیت کم‌تر می‌شود.)

* * *

* بررسی وضعیت ایران و کشورهای همسایه:

  1. ایران و کشورهای خاورمیانه: امکان رؤیت ماه در جمعه شب (۱۲ فروردین ۱۴۰۱) به طور کلی منتفی است، اما ماه در شنبه‌شب (۱۳ فروردین ۱۴۰۱) به راحتی و با چشم غیر مسلح هم قابل رویت است.
  2. ایالات متحده امریکا، نیمه شرقی کانادا، مکزیک، نیمه شمال شرقی قاره آمریکای جنوبی (مانند ونزوئلا، کلمبیا، پرو، بولیوی و …): امکان رؤیت ماه در جمعه شب (۱۲ فروردین ۱۴۰۱) با چشم غیر مسلح منتفی است، اما در صورت مناسب بودن شرایط رصد، امکان رؤیت با چشم مسلح، خصوصا در مناطق شرقی‌تر زیاد است. شنبه‌شب (۱۳ فروردین ۱۴۰۱) هم ماه به راحتی و با چشم غیر مسلح قابل رویت است.
  3. استرالیا: در قسمت‌های شمال و غرب استرالیا، امکان رؤیت هلال ماه با چشم غیر مسلح وجود دارد، اما در قسمت‌های جنوب و شرق آن، هرچند امکان رؤیت آن با چشم مسلح کم نیست، اما رؤیت با چشم غیر مسلح اندک است لذا رصد ماه در این قسمت‌ها، خصوصاً برای افرادی که مرجع تقلیدشان قائل به لزوم رؤیت ماه با چشم غیر مسلح هستند، باید به دقت انجام پذیرد
  4. سایر مناطق: بیش‌تر مناطق شرایطی مانند خاورمیانه دارند.

توجه:

همان‌گونه که می‌دانید،‌ دو موضوع در مبنای فقها درباره آغاز ماه جدید قمری مطرح است:

۱- رؤیت ماه بر اساس چشم غیر مسلح یا چشم مسلح یا مقارنه

۲- تعمیم منطقه

که مقلدین هر یک از مراجع با توجه به مبنای فقهی مرجع خود، می‌توانند با کمک این نقشه‌ها (خصوصا نقشه شماره ۳ و ۴ که ساده‌سازی شده است)، زمان تقریبی آغاز ماه رمضان سال ۱۴۴۳ را در منطقه خود پیش‌بینی کنند.

جهت اطلاعات بیش‌تر، به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

چرا گاهی اوقات در اعلام عید فطر اختلاف نظر پیش می‌آید؟

راه‌های ثابت شدن اول ماه

* * * * * * * * * * * *

اما افرادی که تابع مبنای مقارنه هستند، با توجه به این که زمان مقارنه ماه رمضان سال ۱۴۴۳، ساعت ۰۶:۲۴ اول ماه آپریل سال ۲۰۲۲ به وقت گرینویچ است، باید زمان مقارنه را بر اساس ساعت محلی خود محاسبه کرده و چنان‌چه زمان مقارنه، قبل از فجر صادق (اذان صبح) بود، همان روز را اول ماه رمضان در نظر بگیرند و چنان‌چه زمان مقارنه پس از فجر صادق بود، باید روز بعد را آغاز ماه بدانند که با این حساب آغاز ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۳ برای کشورهای آسیا، اروپا، آفریقا و اقیانوسیه، روز ۲ آپریل ۲۰۲۲ و برای آمریکای شمالی و جنوبی، ۱ آپریل می‌باشد. (از روز اول آپریل از مناطق شرقی قاره آمریکای شمالی و جنوبی شروع شده و تا دوم آپریل و طی ۲۴ ساعت، بعد از مناطق استرالیا و قسمت شرقی آسیا، در غربی‌ترین مناطق قاره اروپا و آفریقا به پایان می‌رسد.)

سلسله مباحثات استاد ریاحی

کتاب‌خانه قرآن و حدیث مؤسسه

فهرست درختی سایت

باز کردن همه | بستن همه