عید نوروز مبارک

نکاتی درباره عید نوروز

مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب شریف وسائل الشیعه، در مرفوعه‌ای از امام صادق علیه‌السلام روایت کرده است که ایشان کارهای زیر را در نوروز توصیه فرمودند:۱- غسل کردن

۲- پوشیدن تمیز‌ترین لباس‌ها

۳- خوشبوکردن خود با خوشبوترین عطرها

۴- روزه گرفتن

۵- خواندن دو نماز دو رکعتی بعد از نماز ظهر و عصر (رکعت اول: فاتحه الکتاب و ۱۰ مرتبه سوره قدر / رکعت دوم: فاتحه الکتاب و ۱۰ مرتبه سوره کافرون / رکعت سوم: فاتحه الکتاب و ۱۰ مرتبه سوره توحید / رکعت چهارم: فاتحه الکتاب و ۱۰ مرتبه سوره معوذتین)

۶- به‌جا آوردن سجده شکر بعد از دو نماز بالا و . . .

* * *

درباره عید نوروز، در کتب روایی ما روایات متعددی وجود دارد که دو دسته‌اند:

۱- روایاتی در تأیید نوروز و تطبیق آن با اعیادی مانند عید غدیر، فتح مکه و . . .

۲- روایتی در رد عید نوروز.

برخی از علما به روایت دوم استناد کرده‌اند و این عید باستانی ایرانیان را از نظر شرعی مردود دانسته‌اند و برخی نیز این روایت دوم را به جهت ضعف در سند نپذیرفته و روایات دسته اول را قبول کرده‌اند.

البته لازم به ذکر است که روایات هر دو دسته، گرفتار ضعف سند بوده و انتساب آن‌ها به معصومین علیهم‌السلام که کاشف از نظر شارع مقدس است، معتبر نمی‌باشد و پذیرش جمعی از علما، چه در دسته اول و چه در دسته دوم، ضعف سند آن ها را جبران نمی‌کند.

در برخی از این روایات اشاره شده است که روز غدیر خم، فتح مکه، پیروزی بر خوارج و . . .، مصادف با نوروز بوده است و بسیاری مطالب دیگر که هم روایات مذکور و هم تحلیل آن‌ها در جلد ۵۶ بحارالانوار (تتمه کتاب السماء و العالم) موجود است. لذا علاقه‌مندان می‌توانند به این کتاب مراجعه کرده و نسبت به آن‌چه در آن‌جا مذکور است، به دیده دقت بنگرند و آن‌چه را که از تحلیل‌های مرحوم عامه درست می‌بینند، اختیار کنند.

لازم به ذکر است که این جلد از بحارالانوار، توسط انتشارات اسلامیه ترجمه و چاپ شده است.

اما آن‌چه به نظر حقیر درست است آن‌که:

 هر چند روایت مذکور در صدر مطلب، مانند سایر روایات منقوله (چه در تأیید و چه در رد نوروز) از باب سند چنان ضعیف است که نمی‌توان آن را ملاک عمل قرار داد، اما غسل‌کردن با نیت قرب الهی، پوشیدن لباس‌های نو، خوشبو نمودن خود، دیدار خویشاوندان، همسایگان و دوستان دور و نزدیک، سفرهای زیارتی و تفریحی، خواندن نماز‌های مستحبی، سجده شکر، گرفتن روزه مستحبی و . . . در همه ایام نیکو بوده و اگر نوروز، بهانه‌ای برای این اعمال باشد، فرصت مغتنمی است.

آری هر روزی که انسان در آن کار خیری انجام دهد، نوروز است،

پس به امید آن‌که هر روزمان نوروز باشد و به امید آن که نوروزترین نوروز، که روز فرج مولایمان حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا‌له‌الفدا می‌باشد، فرا رسد.

سلسله مباحثات استاد ریاحی

کتاب‌خانه قرآن و حدیث مؤسسه

فهرست درختی سایت

باز کردن همه | بستن همه